تبلیغات
سپهر نیلگون - مریخ نورد قسمت دوم-کروز استیج 1
 
درباره وبلاگ


گروه سپهر نیلگون فعالیت خود را از تاریخ 24 اسفند 1384 در حوزه ی اینترنت آغاز كرد. وبگاه این گروه در سال های 85 و 86 در جشنواره برترین وبگاه های نجومی-فضائی ایران كه از سوی سازمان فضایی ایران برگزار شد جزو 10 وبگاه برگزیده ی ایران قرار گرفت. وبلاگ سپهر نیلگون در سال 88 جزو وبلاگ های منتخب و برجسته ی سرویس میهن بلاگ قرار گرفت.
سپهر نیلگون پس از گذشت 5 سال فعالیت مستمر در حوزه ی نت و آمار های بازدید قابل توجه ماهانه و سالانه و با توجه به پتانسیل موجود در میان اعضای این گروه اقدام به برگزاری "جشنواره ی برترین وبگاه های نجومی پارسی زبان" گرفت كه این پروژه در تاریخ دوم دی ماه 1389 در نیشابور برگزار شد و توسط سازمانهایی چون كمیسیون ملی یونسكو در ایران،ماهنامه ی نجوم و مركز مطالعات و پژوهش های فلكی-نجومی و پژوهش سرای دانش آموزی نیشابور مورد حمایت قرار گرفت

مدیر وبلاگ : مدیر


نظرسنجی
وب سایت سپهر نیلگون در کدام قسمت کم و کاستی دارد؟ (امکان انتخاب چند گزینه می باشد)







تماس با ما
نام شما:
آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
متن پیام:

به نام خدا

بی مقدمه! -30 خرداد- تولدم بود!(طبق معمول هم کسی یادش نبود!)

خب خب می ریم رو ادامه بحث مریخ نورد هامون!بحث کروز استیج 1

ام ای آر های ما معمولا جنسشون مشخصه که در ادامه بهش می پردازیم.مریخ نوردها رو باید طوری بسازند که بشه تو نوک موشک های پرتاب گر جا شن!





قسمت های یه مریخ نورد با وزنش

  • Rover: 185 kg (408 lb) این همون موتور های حرکتی مریخ نورده که باعث حرکت میشه (ماشین-بقیه قطعات)
  • Lander: 348 kg (767 lb)این همون بخش مجزای فروده که یه سیستمیه تو ادامه بهش می پردازیم
  • Backshell / Parachute: 209 kg (461 lb)به قول خودمون سیستم فروده!شامل چتر نجات و حباب های فرودی
  • Heat Shield: 78 kg (172 lb) این سپر حرارتی مریخ نورده واسه ورود به جو و هر چیزی شبیه اون
  • Cruise Stage: 193 kg (425 lb) سیستم بهینه گردشه که وظیفه تامین تحرک رو بر عهده داره
  • Propellant: 50 kg (110 lb) سیستم پیشران
  • Instruments: 5 kg (11 lb)سایر قطعات

Total mass is 1,063 kg (2,343 lb).

برای توضیح رو این سری از مطلب می ریم رو بخش Cruise Stage که نمی دونم اسمشو چی میشه گذاشت.بخش متحرک بخشیده شده خوبه؟!!

این بخش یکی از مولفه ها و بخش های فضا پیما برای سفر مریخ نورد از زمین به سمت مریخه.

طولش حدودا 2.6 متره و طول قطری برابر 1.6 متر داره.این ابعاد بخاطر اینه که تو این فضا بشه وسایل ترابری رو توش جا داد.ساختمان بدنه اش آلمینیومیه و بدنه خارجی اش شامل حلقه ها و شیار هایی که توش پنل های خورشیدی به کار رفته اند.هر کدوم از این پنل ها تقریبا 2.6 متر قطر داره.این پنل ها خودشون 5 لایه و برش مجزا دارند که با جذب نور خورشید می تونن وقتی که نزدیک زمین هستند 600 وات و وقتی نزدیک مریخ هستند 300 وات برق تولید کنند.

این بخش خیلی مهمه!کلا کروز استیج چیزیه که ما از مریخ نورد قبل فرود می بینیم یه مخروط زیبا!



گرم کننده ها و عایق های چند لایه ایی قطعات الکترونیکی رو گرم نگه می دارن.چون که می دونیم که دما تو فضا خیلی پایینه و عملا در صورت گرم و آماده نگه نداشتن اون قطعات سرعت این وسایل کند میشه.

سیستم فرو ان Freon مانع میشه که گرما ناشی از هر چیزی(مثل گرمای ناشی از ورود به جو مریخ و هر چیزی شبیه به اون) به سیستم های رایانه ای پروازی و هدایت مریخ نورد و همچنین سیستم های ارتباط از راه دور مریخ نورد ضربه بزنه در واقع گرما رو جذب می کنه.

فرو اون یا فریون آمیزه ای از گاز فلورین به اضافه کربن و کلرینه که تو صنعت یخچال سازی هم ازش استفاده میشه و خاصیت گرما زدا داره.

سیستم های الکترونیکی مو جود تو کروز استیج باعث می شه که سیستم ناوبری مریخ نوردمون بتونه با سیستم گرمایشی و سیستم اسکنر ستاره ارتباط برقرار کنه و کنترلشون کنه.

راستش بحث امروزمون یکمی طولانی میشه مطمئنا.

من فعلا به همین مقدمه بسنده می کنم.در آخر هم می گم سیستم کروز استیج مثله یه

یه جعبه بزرگی می مونه که مریخ نوردمون رو به مقصد می رسونه این کلیات قضیه است.

تو پست بعدی و دو پست بعدی به مفصل می پردازم این بخشو چون خیلی مهمه

در واقع همه کاره مریخ نورد اینه!
فعلا تا پست بعدی!





نوع مطلب : فناوری فضا، 
برچسب ها :

 
تاریخ: 1389/04/1 :: نویسنده : محسن مقدس






Powered by WebGozar

فاز كنونی ماه
لكه های خورشید
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :